Nie ma chyba spedytora od drogówki, który organizując transport do lub z krajów spoza Unii Europejskiej nie czuje dreszczyku emocji. Wszystko dlatego, że, o ile sam przewóz może i niespodzianek nie sprawi, o tyle odprawa celna po jednej lub drugiej stronie owszem, może.
Agencja celna
Kiedy samochód podjeżdża do agencji celnej, kierowca przekazuje agentowi wszystkie dokumenty, jakie otrzymał. Pracownik agencji musi je dokładnie przejrzeć i jeśli zauważy jakieś braki, interweniować. Tylko kompletne dokumenty są gwarancją, że obsługa celna przebiegnie sprawnie. Z kompletem dokumentów (list przewozowy, faktura handlowa, specyfikacja) agent udaje się do urzędu celnego, gdzie załatwiane są dalsze formalności podatkowo – skarbowe. Po zaplombowaniu środka transportu lub towaru, samochód może udać się w dalszą drogę. Przed rozładunkiem kierowca musi powtórzyć znowu czynność – udać się do wskazanej agencji celnej i urzędu w celu zamknięcia odprawy. Sprawdź na https://logit.com.pl/uslugi/obsluga-celna/.
Skład celny
Czasem spełnia się najczarniejszy sen spedytora – towaru nie można odprawić. Samochód stoi i zaczynają się nerwy. Jeśli nie ma szans na szybkie zakończenie odprawy agencja lub urząd może skorzystać z innego rozwiązania – złożyć towar na skład celny.